header achtergrond Header visual
Ouderen

Bob de Bot is nieuwe partner Utrecht Omarmt!

Bob de Bot is een chatbot die 55-plussers actief uitnodigt voor leuke activiteiten in de buurt op basis van hun interesses. Daarmee wordt de drempel om mee te doen verlaagd en het sociale netwerk van de deelnemer versterkt. Stichting Bob de Bot wil graag in Utrecht starten en ophalen waar de behoeftes liggen, denk je mee?

Uit de Volksgezondheidsmonitor Utrecht blijkt dat 52% van de 65-plussers (wel eens) eenzaam is. Er worden heel veel activiteiten aangeboden voor deze doelgroep, maar zij weten de weg naar activiteiten niet altijd te vinden.

Het team van Bob de Bot heeft onderzocht waar het spaak loopt en kwam tot de conclusie dat de doelgroep vaak door de bomen het bos niet (meer) ziet. Want waar vind je al die aangeboden activiteiten? 

De digitaal vaardige senior kan uit de voeten met internet, maar daar is het aanbod zo gigantisch dat men niet weet waar te zoeken. De niet-digitale senior is afhankelijk van de krant of het wijkblad dat op de mat valt. Voor beide groepen geldt dat het aanbod zo groot is, dat men niet weet waar te beginnen.

Daarom is Bob de Bot gebouwd. Bob stuurt iedere dag gratis maximaal 3 uitnodigingen met een gepersonaliseerd aanbod van activiteiten bij de deelnemer in de buurt. Hou je niet van bingo? Dan word je niet uitgenodigd. Hou je wel van fietsen? Dan ontvang je een sms-je als: “Hallo Frans, wij maken zaterdag een fietstocht langs het kanaal. Ga je mee?”

Ondernemen tegen Eenzaamheid

Bob de Bot is onderdeel van het programma 'Ondernemen tegen Eenzaamheid van het Oranje Fonds en het KPN Mooiste Contact Fonds. Dit programma maakt van Bob een zelfstandige, sociale onderneming zonder winstoogmerk. Vorig jaar is de sms-service van Bob uitgebreid met een app voor de digitale senioren. Dat geeft meer mogelijkheden om informatie en hulp te bieden aan de doelgroep.

 

Behoefte polsen in Utrecht

Dit jaar heeft Bob de derde prijs gewonnen van het Richard Hoogland Fonds en dat geeft de financiële impuls om te starten in Utrecht. 

Het afgelopen jaar is er gedegen onderzoek gedaan bij de eindgebruikers van Bob. Die bevindingen zijn meegenomen in de Bob de Bob app en sms-berichtenservice. Nu wil stichting Bob de Bot onderzoeken en valideren waar de behoeften van Utrechtse organisaties en instellingen liggen en ophalen of er behoefte is om met Bob de Bot te gaan starten in Utrecht. Er liggen al een boel ideeën op de plank. Zo kan AI ingezet worden om berichten voor Bob de Bot automatisch om te zetten in een bericht voor Facebook, website of LinkedIn. Daarmee kan het platform veel tijdwinst opleveren.

Maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden: Wil je weten hoeveel mensen op je bericht reageren? Wil je een enquête uitzetten onder je doelgroep? Wil je je buurtbarbecue onder de aandacht brengen? Het kan allemaal. 

Maar wat is het belangrijkst? Hoe kan Bob de Bot de beheeromgeving zó inrichten dat organisaties er makkelijk mee kunnen werken? Welke data hebben zij nodig voor de interne organisatie of externe verantwoording? 

 

Vraag aan jullie

Het team van Bob de Bot is op zoek naar organisaties die hen willen helpen door een online vragenlijst in te vullen. Is dit interessant voor jouw organisatie? Geef je dan op via info@bobdebot.nl


Meer informatie

 

Partners Utrecht Omarmt

Toon alle {{totalItems}} partners
www.utrechtomarmt.nl | LinkedIn Utrecht Omarmt | privacy