header achtergrond
Mobiliteit

Nieuw uitvoeringsprogramma vervoersongelijkheid: stimulans voor ontmoeting

Mobiliteit draagt bij aan de mogelijkheid elkaar te ontmoeten en kan daardoor een rol spelen bij het verminderen van eenzaamheid. Dat niet iedereen gelijke kansen heeft als het gaat om toegang tot mobiliteit, wordt door de gemeente Utrecht al langer onderkend. In het nieuwe uitvoeringsprogramma lees je hoe de gemeente vervoersongelijkheid wil aanpakken.

Ook bij Utrecht Omarmt komt dit thema regelmatig voorbij, zoals bijvoorbeeld tijdens onze netwerkbijeenkomsten op 8 november 2022 en 5 april 2022.

Van visie tot uitvoeringsprogramma

Vervoersongelijkheid was het thema van de gemeentelijke Visie Vervoer voor Iedereen uit 2020. Inmiddels heeft de gemeente Utrecht deze visie uitgewerkt in het Uitvoeringsprogramma Vervoersongelijkheid. Vanuit Utrecht Omarmt zijn we blij dat dit thema goed op de kaart staat.

In de inleiding van dit uitvoeringsprogramma lezen we het volgende over vervoersongelijkheid:

Toegang tot mobiliteit is medebepalend voor het hebben van kansen in het leven. Door mobiel te zijn, worden we in staat gesteld te werken, te ontspannen, te ontmoeten en onszelf te ontplooien. Niet iedereen kan de plekken bereiken die ze zouden willen bereiken. Er is sprake van vervoersongelijkheid.

Vervoersongelijkheid heeft uiteraard niet alleen betrekking op het voorkomen en verminderen van eenzaamheid, maar gaat over gelijke kansen op allerlei gebieden. Duidelijk is dat er groepen bewoners zijn die minder mogelijkheden hebben als het gaat om mobiliteit.

In het uitvoeringsprogramma zien we aantal speerpunten terug die, naast andere zaken, een rol kunnen spelen bij het tegengaan van eenzaamheid:

Openbaar vervoer

Onder het kopje Openbaar vervoer wordt bijvoorbeeld gesproken over het betaalbaar houden van openbaar vervoer, juist ook voor mensen met lage inkomens. Bekend is dat mensen met een laag inkomen veel minder (kunnen) besteden aan mobiliteit dan mensen met een hoger inkomen. Openbaar vervoer toegankelijk en betaalbaar houden is daarom heel belangrijk.

Privéauto

Onder het kopje Privéauto wordt gesproken over de toenemende kosten voor autogebruikers, o.a. vanwege de toenemende parkeerkosten. Naast het zorgen voor goede alternatieven dicht in de buurt (zoals OV en deelvervoer) wil Utrecht kijken hoe mensen voor wie dat geen alternatief is en die blijvend afhankelijk zijn van hun auto tegemoet kan komen.

Deelvervoer

Beschikbaarheid van deelvervoer is in het beleid van de gemeente Utrecht al langer een speerpunt. Van de voordelen hiervan zullen ook bewoners met een kleinere beurs kunnen profiteren.

Mobiliteitsplatform vrijwilligersorganisaties

In 2025 zal verkend worden of een breed mobiliteitsplatform voor vrijwilligersorganisaties haalbaar is. De mogelijkheden tot het delen van vervoersmiddelen door vrijwilligersorganisaties en uitbreiding van bestaand deelvervoer voor inwoners met een beperking (bijvoorbeeld Zonnebloemauto) wordt dan onderzocht.

Dat laatste sluit mooi aan op het praktisch handvat dat we we onlangs in het artikel De relatie tussen mobiliteit en eenzaamheid (een aantal vervoers- en er-op-uit-mogelijkheden die door vrijwilligersinitiatieven geboden worden) op een rijtje gezet hebben.

Tot slot

Het uitvoeringsprogramma omvat uiteraard meer thema's, maar een aantal aandachtspunten die in ons netwerk naar voren zijn gebracht komen als actiepunt terug in dit programma. Het hele programma lees je hier: Uitvoeringsprogramma Vervoersongelijkheid

 

Foto: Willem_90 via Wikimedia Commons

Partners Utrecht Omarmt

Er zijn geen resultaten gevonden voor deze zoekopdracht

Toon alle {{totalItems}} deelnemers
www.utrechtomarmt.nl | LinkedIn Utrecht Omarmt | Privacy